A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Державний навчальний заклад

"Білицький професійний ліцей"

ПРАЦЮЄМО ПО-НОВОМУ

Дата: 29.10.2021 12:37
Кількість переглядів: 204

Працюємо по-новому.

Якими були учні, з якими ви працювати десять років тому? А які вони, ті, хто просто зараз сидить за партами? Погодьтеся, ці діти зовсім різні! Інші умови дорослішання, інші вподобання, інше сприйняття світу. Зрештою, сам світ не статичний, він постійно змінюється, а отже змінюються і люди. Тож не дивно, що мають змінитися підходи до викладання та співпраці з учнями.

Чи розумієте ви сучасних дітей? Чи знаєте ви, як просто зараз покращити освітній процес?

1. Ви практикуєте ненасильницьке спілкування

Конфліктна ситуація між учнями, непорозуміння з батьками учня, зауваження від колег-викладачів щодо поведінки учнів вашої групи… Щоб не сталося, виправити ситуацію допоможе методика ненасильницького спілкування Маршала Розенберга. Насправді вона може неабияк покращити освітній клімат. 

Тож коли ситуація здається напруженою – не панікуйте! Спробуйте розібратися, але не звинувачуйте нікого. Адже такий підхід може легко зруйнувати довіру між вами та учнями. Аби цього не сталося, дотримуйтеся наступної схеми спілкування:

  • нейтральне спостереження, факти («Востаннє о 8:00 ти прийшов у вівторок, два тижні тому»);
  • висловлення власних емоцій («Мені сумно та образливо, коли ти запізнюєшся. Я відчуваю занепокоєння, адже мені важливо розуміти, що відбувається у твоєму житті»); 
  • окреслення власних потреби та припущення щодо потреб співрозмовника («Можливо, тобі не вистачає часу вдома, щоби виконати домашнє завдання? Але мені важливо, щоби ти закріплював знання поза уроками»);
  • прохання без маніпуляцій та вимог («Чи можу я запропонувати тобі виконувати завдання у ліцеї, після занять?»).

https://naurok.com.ua/uploads/blog-2020/43145%20%281%29.jpg

2. Ваш урок – дискусія, а не монолог

Інколи уроки схожі на лекції в університеті: вчитель говорить та записує на дошці основні поняття, а учні тихо занотовують сказане. Погодьтеся, це доволі сумна картина. Тим паче, що існує стільки цікавих методів та прийомів, які здатні перетворити звичайний урок на захопливу подорож! Тож ні в якому разі не ігноруйте їх.

Наприклад, проводьте дискусії, мозкові штурми та нестандартні опитування – це дозволить залучити всіх без винятку учнів до роботи під час уроку, активізувати та уцікавити навчальний процес. А ще можна проаналізувати заняття разом з учнями: коли діти розуміють, що їхня думка важлива, це мотивує їх працювати активніше.   

Як цього досягти? Зробіть та завжди майте при собі коротку пам’ятку: «Урок = 50% мого внеску + 50% внеску учнів». Звісно, це правило діє не для кожного уроку. Втім, це те, до чого потрібно прагнути! 

3. Ви навчаєте з огляду на періоди розвитку дитини

Звісно, навчальні програми та методичні матеріали складені відповідно до віку учнів. Але важливо й те, як доноситься інформація, як учитель комунікує із ними. Адже учні різного віку сприймають та засвоюють інформацію по-різному. І те, що добре працювало з учнями середньої школи, перестає бути ефективним під час роботи з учніми професійного ліцею

Наприклад, підлітки можуть бути недостатньо уважними на уроках та швидше втомлюватися через гормональні зміни, а не тому, що їм не так уже і потрібне те навчання. А в учнів молодшої школи виникнуть проблеми з опануванням великого теоретичного матеріалу, тож бажано використовувати ігровий підхід. Стільки нюансів потрібно врахувати! Тож учителю нової формації просто необхідно непогано знатися на дитячій психології та розбиратися в особливостях розвитку особистості. 

https://naurok.com.ua/uploads/blog-2020/Female%20teacher%20showing%20puzzle%20to%20little%20girl%20%281%29.jpg

4. Ви знаєте про «прихований навчальний план»?

Навчальний план – один із основних робочих документів викладача. А як щодо прихованого навчального плану? Це набір дискримінаційних упереджень, які транслюють діти, батьки та подеколи самі вчителі. На жаль, ці упередження буквально всюди. 

Що ж із цим робить викладач нової формації? Він відкрито розповідає про дискримінацію: що це, як проявляється, як не транслювати упередження та як від них захиститися. Експерти також радять не боятися говорити про множинність дискримінації, тобто про те, що одна людина може зіштовхнутися одразу з кількома різновидами упереджень щодо себе (наприклад, одночасна дискримінація за зовнішністю, місцем народження та станом здоров’я). 

Кожен із нас так чи інакше транслює нерівність, адже ми соціалізуємося в нерівному суспільстві, ми виросли під впливом тих чи інших стереотипів. Тому кожна «дрібниця» має значення! Помічайте власні та чужі дискримінаційні висловлення, на кшталт «прекрасна половина нашої групи впоралася краще», тощо. І неодмінно пояснюйте, що тут не так.

5. Ви аналізуєте успіхи та невдачі учнів

Усі діти особливі. І якщо Іванко в захваті від української літератури і моментально «ковтає» великі та складні твори, то це не означає, що його подружка Ганнуся буде робити так само. І якщо сьогодні Олег чудово впорався з доказом теореми, це не означає, що завтра він так само легко розбереться з логарифмами. 

Тож викладання завжди має бути свідомим! Варто ретельно аналізувати всі досягнення та невдачі учнів – це дозволить дібрати прийоми та методи роботи, що підходять кожному. А для зручності варто вести своєрідний щоденник спостережень, де можна писати про: 

  • настрій учнів на початку та наприкінці уроку;
  • рівень мотивації, зацікавленості темою та предметом загалом;
  • успіхи учнів під час індивідуальної та групової роботи;
  • завдання, які вочевидь подобаються учням більше;
  • думки щодо того, що знижує та підвищує продуктивність здобувачів освіти.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень