ПОНАД КРУТАМИ - ВІЧНІСТЬ У СУРМИ СУРМИТЬ
ПОНАД КРУТАМИ - ВІЧНІСТЬ У СУРМИ СУРМИТЬ
ВИХОВНИЙ БЛОКПОСТ
Мета заходу: формування в студентів почуття патріотизму, любові до свого народу, його історії та героїчного минулого, інтерес до літератури про бій під Крутами; розвивати мотивацію, спрямовану на підготовку до захисту Вітчизни, на прикладі подвигу однолітків; прищеплювати любов і повагу до історичних надбань українського народу, інтерес до минулого; виховувати почуття національної гідності, гордості за свою Батьківщину та народ, повагу до історії власного народу.
(СЛАЙДИ 1. 2)
Ведучий 1: «Хто не знає свого минулого, не вартий свого майбутнього». І це дійсно так, бо так само, як дерево тримається на землі своїм корінням, так людина тримається на землі своїм минулим. Людина, яка не знає минулого – як перекотиполе, куди вітер подме, туди воно й котиться, куди вітром приб'є – там і залишить своє насіння. Але ж людина не перекотиполе, і, як сказав у своєму безсмертному романі П. Загребельний: «На порожньому місці роду не заснуєш». Ця героїчна й водночас трагічна подія знаменувала початок нової епохи національного пробудження українців, усвідомлення нашого права жити на власній землі та святого обов’язку – боронити її. І тому сьогодні наш виховний захід приурочений 105 річниці ПАМ'ЯТІ ГЕРОЇВ КРУТ, яку будемо відзначати 29 січня цього року.
(СЛАЙД 3)
Ведучий 2: Схилімо голови, у хвилині мовчання, перед вічною пам’яттю воїнів Української народної республіки під Крутами, Героїв Майдану, що світлою сотнею злетіли до небес, героїв – мужніх українських бійців , що віддали життя за цілісність нашої держави з рашистськими агресорам, всіх героїв, що без страху і сумніву боролися за те, щоб Україна була, за повноцінну тишу наших мирних днів, за незалежність і свободу. Вічна їм слава і пам'ять!
(СЛАЙД 4)
Ведучий 1: Історія знає багато героїчних і жертовних сторінок, але такої, вона ще не розгортала перед людськими очима.
Учень 1: Історія – книга народів,
І кожен записаний в ній,
І ті, що жертовно, у згоді
Покрили під Крутами сніг.
Безвусії юні герої
Вступили в нерівний двобій.
Мов триста спартанців, собою
Закрили крутянський прохід.
А в Києві дзвони в тривозі
І київські лики святі
За тих, хто в січневі морози Вступили під Крутами в бій.
Учень 2:
Юначе, гартуйся до бою,
І дух своїх предків заклич.
Згадай, як Виговський з ордою
Втопили в крові москалів.
Богданову славу, й Мазепи,
Відвагу Сірка і князів
Вклади в своє серце як треба
І смерть подолати зумій.
А в Києві дзвони в тривозі,
І київські старці сумні
За тих, хто в січневі морози
Скропили крутянські сніги.
Учень 3:
Ніхто з них не втік з поля бою,
Полягли усі як один,
А все ж перемогу собою
Лишили нащадкам в примір.
Відваги, завзяття і жертви,
Незламної волі зачин,
Життям поборолись до смерти
І смерть побороли із тим.
А в Києві в січні морози
І дзвони замовкли сумні
За тих, хто зробили, що в змозі,
Скропили крутянські сніги.
Учень 4:
Юначе, гартуй свою волю,
Як прийде година й тобі,
Коли Бог покличе й Вкраїна
Закрити крутянський рубіж.
А в небі ангельськії хори,
І київські лики святих
Приймають безвусих героїв
Й ведуть до Творця на поклін. Виспівують "Слава Героям!"
І Богу складають поклін.
(СЛАЙД 5)
Ведучий 2: А почалося все…
Сьомого листопада Центральна Рада проголосила незалежність УНР. Тоді Україна знаходилася в не дуже сприятливому становищі – у стані війни з більшовицькою Росією, після приходу до влади уряду Леніна. Укладено IV Універсал, у якому уряд УНР закликав до боротьби з більшовицькими військами, а п’ятого січня 1918 року на зборах студентів молодших курсів Київського університету Св. Володимира й Українського народного університету було ухвалено приступити до створення Студентського куреня Січових Стрільців.
(СЛАЙД 6)
Ведучий 1: Бій, що не мав вирішального значення!!!
Триста студентів-добровольців вирішили прийняти бій. Це вірна смерть, адже протистояти більшовицькому війську із шести тисяч петроградських і московських червоногвардійців та матросів Балтійського флоту неможливо!
Ці ворожі війська складалися з загонів П.Єгорова, Р.Берзіна та С.Кудинського. Тільки тепер Україна в особі її громадянського суспільства та владних інституцій може відкрито, чесно, на загальнонаціональному рівні віддати належну шану усім тим, хто в різні часи боровся за свободу України, і тим, хто став жертвами тоталітарних режимів, незалежно від назв і прапорів останніх. В тому числі героям – і жертвам – Крут. На державному рівні вшановувати пам'ять героїв Крут розпочали в Україні лише 2004 року. За рік перед цим, у січні 2003 року Леонід Кучма підписав розпорядження «Про вшанування пам'яті героїв Крут». У багатьох містах України почали встановлювати пам'ятні знаки, у школах проводити вечори, присвячені цим подіям. 2006р. на місці бою встановлено пам'ятник. З нагоди 80-ї річниці бою Монетний двір випустив в обіг пам'ятну монету номіналом 2 гривні.
(СЛАЙД 7)
Ведучий 2: Перебіг бою.
Сотня бійців Студентського куреня, на чолі з сотником Андрієм Омельченком, зайняла оборону обабіч залізничної колії поблизу станції Крути. Інша студентська сотня почала рити окопи вздовж залізничної колії і споруджувати земні укріплення. Переважна більшість студентів не мала ніякої військової підготовки, погано озброєні, вони сміло пішли вперед проти страшної кількатисячної навали Михайла Муравйова. Атаковані вогнепальною зброєю і ворожим бронепоїздом, гімназисти продовжували відстоювати свою свободу. Чи боялися вони? Мабуть. Те, що вони робили, було божевіллям, але ж молоді герої боролися далі й далі, знаючи, що можливо роблять або найбільшу помилку, або найдостойніший вибір у своєму житті. Протягом п’яти годин українські підрозділи стримували атаки ворога, проте, скориставшись своєю перевагою, наступаючі почали оточувати українські частини. Але мужня душа студентів не бажала здаватися в полон ворогові й кидалась в атаку з фатальним для молодих українців кінцем. Кожного з них чекала своя доля, і, на жаль, вона не завжди була втішною…
…приблизно тридцять студентів не встигли врятуватись і потрапили в полон, де їх вирішено було стратити. Двісті п’ятдесят студентів загинуло. А можливо, хтось із них міг стати великим діячем, письменником, драматургом, але, мабуть, не судилося… Декілька бійців, яким вдалося врятуватись, не втекли від біди подалі, а вночі розібрали залізничну колію і все-таки на кілька днів затримати наступ червоної гвардії.
(СЛАЙД 8)
Ведучий 1: В пам’ять загиблим
У березні 1918 року, коли більшовики підписали Брестську мирну угоду, уряд УНР повернувся до Києва. Тоді ж було вирішено поховати полеглих у нерівному бою студентів на Аскольдовій могилі в Києві.
(СЛАЙД 9)
Замовчування правди.
Довгий час ця подія не займала належного місця в книжках з історії. Загиблі в Крутах вважалися зрадниками. Якщо хтось згадував про цю подію, то лише як про чергову перемогу більшовиків над українською армією повстанців, а між іншим, ця ,,армія” складалась лише з трьохсот студентів. У їх загибелі звинувачувалося керівництво українських Збройних сил, яке нібито кинуло молодих людей напризволяще перед сильним та досвідченим ворогом. Можливо й так, але ж молоді люди робили свідомий вибір, а це багато означає й змінює наше ставлення до тодішньої молоді. Їх порівнюють з трьомастами спартанцями, чи з трьомастами козаками під Берестечком. Але ж ми знаємо, що загибель студентів-це символ патріотизму й жертовності українського народу, його вільної душі й незламного духу, який завжди боровся й боротиметься за кращу долю. Можна багато про це казати, але важливіше зрозуміти, що юні студенти віддали своє життя за рідну землю!
(СЛАЙДИ 10, 11, 12)
Ведучий 2: В літературі про Крути. Ось так обірвалось життя молодих людей під Крутами - в змаганні за кращу долю. Ця подія залишила свій відбиток не лише в історії і в пам’яті народу, а й в літературі. Цій трагедії Павло Тичина присвячує вірш ,,Пам’яті тридцяти”. А ще перед вами низка книжок, які я підібрала для вас. На сайті нашого ліцею (покликання на екрані) ви зможете ознайомитися з рекомендаційним списком літератури по цій темі. Нещодавно в Україні було знято художній фільм: «Крути 1918». Покликання на нього на екрані. Давайте зараз переглянемо відео.
(СЛАЙД 13)
Ведучий 1: На зелених схилах Дніпра стоїть дерев’яний хрест, який увінчує пам’ять загиблих під Крутами, від якого віє сумом, але відчуття гордості за цих людей ніколи не покине Україну і вітер завжди буде нести його людям.
У мене до вас питання: «Які асоціації викликає у вас ця подія? Що ви думаєте з цього приводу?»
Учень 1: Я, вважаю, що ці юнаки здійснили великий подвиг, захищаючи рідну землю. Не кожен дорослий зважиться на таке, адже змагатися в нерівному бою, де шансів вижити небагато, мало хто погодиться. Говорити про це легко, бо ми не були там і не брали участі в цій страшній битві під Крутами, але низько вклоняємось і шануємо тих, хто там загинув.
Учень 2: А страшніше за все – зазирнути в очі тих червоногвардійців, які вбивали молодих студентів, зовсім не відчуваючи жаху й болю. Чому обов’язково має хтось страждати? Наша рідна Україна немало смертей бачила, і її земля завжди пам’ятатиме все, що на ній відбувалося.
Учень 3: Бій під Крутами – це символ жертовності і подвигу в ім’я свободи і Української держави. Але політики зобов’язані пам’ятати, що дуже часто за подвигом одних стоїть безвідповідальність і непрофесіоналізм інших.
Ведучий 2: А тепер підсумуємо, про що ми дізналися і переглянемо відео.
(СЛАЙД 14)
Ведучий 1: Ми кажемо, що Крути – це бій за майбутнє, майбутнє України. І цей бій триває. Тепер від нас залежить його результат. В наших руках шанс на остаточну перемогу, яку Україна чекає з 1918 року. Для цього нам потрібна єдність та рішучість, яких забракло тоді у Києві, та героїзм і жертовність, яку проявили ті, хто прибув на станцію Крути 105 років тому.
Міріади зірок як розтрощене сонце, Наче отвори куль у блакиті небес. Вони – пам’ять віків, янголи-охоронці, Щоби кожен зумів розпізнати себе. Ти – Майдан і Донбас, Берестечко і Крути, В’яжем сніп із проміння небесних світил, Нам повік не пізнати духовної скрути, Бо зірками горить наш святий небосхил.
Ведучий 2: Можливо, у когось із вас виникли питання по цій темі. Дякуємо всім за увагу!
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
1. Васильєва А. Є. Герої Крут: ніхто не забутий: виховна година[Текст] / А. Є. Васильєва//Виховна робота в школі. – 2019. - № 12. – С. 18-1 -18-3.
2. Крути. Пишемо історію, відео [Електронний ресурс]/ #UATV #історія України. - Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=EnjeP4Vds7I&t=2s//, доступ вільний . - Назва з екрана . – (Дата звернення 23. 01. 2023) . – Мова українська .
3. Соловій Христина – Стежечка, відео [Електронний ресурс]/ OST Крути 1918. - Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=BLMT0qhr8kw//, доступ вільний . - Назва з екрана . – (Дата звернення 23. 01. 2023) . – Мова українська .
4. Фіщенко – Савицька Н. Нев’янучий вінок пам’яті героїв Крут[Текст ] / Н. Фіщенко – Савицька//Позакласний час. – 2015. - № 12. – С. 16 – 18.
5. Шахрай Ю. В. Не забудь героїв триста! [Текст ] / Ю. В. Шахрай// Позакласний час. – 2016. - № 12. – С. 5 – 7.